Zowel zakelijk als persoonlijk heeft Leen Bakker Makeover meermaals teleurgesteld. Ook onze bezoekers hebben ons de afgelopen twee jaar regelmatig laten weten dat Leen Bakker niet meer is wat het ooit was. Leen Bakker in 2022 is onvriendelijk, van uitzonderlijk lage kwaliteit en niets meer dan een winkel waar meubels een bestaan van een jaar hebben. Omdat we bij Makeover in het verleden Leen Bakker gepromoot hebben, gebruiken we dit artikel om onze huidige kijk op de berichtgeving rondom Leen Bakker te verklaren.
Lage kwaliteit meubels
Spaanplaat is de beste vriend van de meubelmakers bij Leen Bakker. Echt hout, zoals eiken, is al lang verleden tijd bij 90% van het Leen Bakker assortiment. Het voordeel is natuurlijk dat de meubels spotgoedkoop zijn. Leen Bakker meubels zijn doorgaans al vanaf tien euro te koop.
Een goed voorbeeld is de Salontafel Jaxx. Het semi-industriële ontwerp ziet er weliswaar leuk uit. Maar industriële kwaliteit is het zeker niet. Het eenvoudige frame van aluminium en het dunne MDF-plaatje op de bovenzijde zijn alles waar de tafel uit bestaat. Op het moment dat dit artikel online komt, kost deze salontafel nog geen € 50. Dat voor een tafel van 40x100x50.
Bijna geen geld natuurlijk. Dat zorgt er dan ook voor dat de tafel al veel verkocht is. Doordat de tafel zo goedkoop is, verwachten mensen er ook weinig van. Het probleem is dat mensen de tafel alsnog houden. Zo zegt Evelien dat de tafel ‘prima voor het geld is, ook al is het onderstel niet recht’. Dat we als consument tegenwoordig salontafels die niet echt zijn accepteren, geeft aan dat Leen Bakker voor dit prijspunt bijna geen fouten kan maken. Ander voorbeeld is de ervaring van Ellen.
Prima prijs-kwaliteit verhouding. Tafel heeft de industriële uitstraling die wij wensten. Houten blad is niet geheel recht gesneden, waardoor er wel een spleetje zit tussen blad en metalen frame.
In de hieronder weergegeven Trustpilot recensies is te vinden wat andere klanten over de kwaliteit van Leen Bakker meubels denken.
Nog lagere kwaliteit service en levering
Behalve de lage kwaliteit van de meubels (van banken tot tafels en stoelen), zijn er minstens zoveel slechte ervaringen met de service. De levering bij Leen Bakker is tegenwoordig om te huilen.
Volgens onze lezers is het normaal dat er maanden op producten gewacht moet worden. Iets wat al voor corona begonnen is. Daarnaast komen bestellingen niet volledig aan of zijn er duidelijke defecten zichtbaar. Defecten die veelal het gevolg zijn van slordige levering en/of gebrekkige kwaliteitscontrole. De levering in Nederland mag voor een bedrijf als Leen Bakker niet ingewikkeld zijn. Toch lijkt het tot op de dag van vandaag grote fouten op dit onderdeel te maken.
Dan hoop je dat Leen Bakker op zijn minst een vriendelijke klantenservice heeft die je professioneel te woord staat. In de praktijk lijkt het nu heel wat lastiger geworden te zijn om Leen Bakker te bereiken. Vaak krijg je een geautomatiseerd antwoord terug als je een bericht stuurt. Via de telefoon is daarnaast de vriendelijkheid ver te zoeken.
Leen Bakker en Trustpilot ervaringen: slechter kan bijna niet
Het onderstaande overzicht is slechts een weergave van één dag aan Leen Bakker ervaringen op Trustpilot. Het geeft heel wat beter weer hoe ontevreden klanten zijn over de verrichtingen van het ooit prettige bedrijf.
Eind januari dressoir besteld. 1 februari geleverd met een verkeerd onderdeel. Nu 19 februari wacht ik nog steeds op het goede artikel. Kan mijn dressoir niet in elkaar zetten, want ik mis de zijpanelen. Ontelbare keren gebeld maar alleen maar sorry mevrouw, zieken, storm, enz. Als leenbakker ook maar een greintje service zou verlenen, dan zou het ontbrekende onderdeel gezocht en bezorgd worden zsm.
Na retourneren van defect product (kledingkast), een gedeelte van het bedrag terug gekregen, waar ik recht had op creditering van het volledige aankoopbedrag. Na meerdere malen contact opgenomen te hebben en toezegging om het restant te crediteren, is dit nu een maand later nog steeds niet gebeurd. De klantenservice is telefonisch zeer slecht bereikbaar. En op mails wordt helemaal niet gereageerd. Of ik nu mijn geld alsnog terug krijg of niet, mijn ervaring met Leen Bakker is zodanig slecht, dat ik nooit meer iets bij Leen Bakker zal kopen. Zo ga je niet met je klanten om.
Slecht. Vorig jaar augustus stoel besteld en betaald. Iedere x wordt de levering uitgesteld. Enige coulance, ho maar! Communicatie beperkt. Lange wachttijden telefoon tot ruim een uur.
Verder inloopkast besteld en ontvangen, een plank beschadigd in de verpakking. Melding hiervan gemaakt, denk je te worden gehoord, echt niet. Coulance of oplossing......no way.
Wanneer je niet kunt leveren, stop dan met het aanbieden van betreffende materialen. Wanneer je geen personeel hebt, sluit die tent. Houd consumenten niet aan het lijntje a.u.b en wees transparant met jullie verkoop.
beste mensen wie ooit een relaxbank bij leenbakker wilt kopen ik zou het maar niet doen wij hebben vorig jaar kerst een relaxbank gekocht en vanaf dag 1 is hij al kapot en na heel veel bellen is er nog niets gebeurt want ze zeggen we hebben het druk dus dat betekend dat er heel veel problemen zijn met de meubels en banken
Onze eigen ervaring met Leen Bakker
Zoals sommige van onze lezers weten, verdient onze website voor een deel geld door producten van woonwinkels te promoten. Dat doen we voor webshops als fonQ en MADE met veel plezier. Voor Leen Bakker hebben we dat tot het begin van de coronacrisis ook gedaan. Daar is abrupt in maart 2020 verandering in gekomen.
Wij betalen ons personeel met de commissies die we van webwinkels krijgen wanneer we met succes bezoekers motiveren om een product bij de desbetreffende webwinkel te kopen. Jarenlang was Leen Bakker onze meest succesvolle partner. Dat terwijl we ‘slechts’ maximaal 5% per verkoop ontvingen. Tot maart 2020. Uit het niets besloot Leen Bakker om de commissies op al haar producten terug te schalen tot 1%.
Destijds ontvingen we deze verandering met begrip. Leen Bakker gaf aan dat er veel onzekerheid door corona bij het bedrijf was ontstaan. In september 2020 was het commissiemodel van Leen Bakker echter nog altijd een luttele 1%. Dat terwijl ondertussen bekend was geworden dat interieurwinkels nog nooit zoveel hadden verkocht. Mei 2020 was voor veel winkels een recordmaand.
Uiteindelijk hebben we halverwege 2021 besloten om de stekker uit de samenwerking met Leen Bakker te trekken. Bijna 1.5 jaar na de commissieverlaging had Leen Bakker nog altijd niet de commissies aangepast. Dat terwijl Leen Bakker een meer dan (financieel) uitstekend jaar had gedraaid. Excuses zijn door Leen Bakker nooit gemaakt.
Dat terwijl we met Kwantum, dat van dezelfde eigenaar is, een totaal andere ervaring hebben.