De leukste inspiratie, tips & producten voor je interieur!

Menu

Een efficient kantoor inrichten? 10 tips

Ben jij aan het denken over een nieuwe kantoorinrichting? Dan wil je natuurlijk graag dat het zo goedkoop en efficiënt mogelijk ingericht wordt. Wij hebben een tiental tips hoe je een kantoor efficiënt kunt inrichten zonder al te veel geld te spenderen.

Tip 1: Indeling van een efficient kantoor

Een indeling is het aller belangrijkste in een efficiënte inrichting. De indeling bepaalt of je efficiënt kunt werken in het kantoor of niet. Denk bijvoorbeeld eens aan grote bureaus die eigenlijk geen fijne looproute overlaten om naar het kopieerapparaat te lopen. Je moet overal doorheen crossen voordat je ergens kunt komen. Dit werkt natuurlijk niet en daarom is het van belang dat je goed nadenkt over de indeling van het kantoor.

Tip 2: Imago

De indeling heeft ook invloed op het imago van het bedrijf. Hoe komen klanten en zakenrelaties binnen, hoe worden ze ontvangen? Lopen ze tegen een groots receptie blok op of staan er prachtige fauteuils voor ze te wachten? Het heeft allemaal invloed op het visitekaartje van het bedrijf.

Tip 3: Comfortabel

Comfort is belangrijk in een efficient kantoor. Ook al is het budget misschien wat klein, bezuinig nooit op comfortabel. Een comfortabele en aangename kantoorinrichting heeft invloed op de prestaties, productiviteit en tevredenheid van personeel en klanten.

Efficient-kantoor-inrichten-plattegrond

Bron: hetkantoorvanmorgen

Tip 4: Hergebruik

Waarom zouden we alle meubels nieuw moeten kopen als we ook mooie bureautafels, bureaulampen en wellicht ook kasten ergens op de kop kunnen tikken? Dit bespaart veel geld en zorgt ervoor dat je meer budget over hebt voor goede en ergonomische bureaustoelen in een efficient kantoor.

Tip 5: Materialen

Hoe werken de werknemers nou het meest efficient? Door een prettige sfeer te creeren in het interieur van het kantoor. Warme materialen spelen hier een grote rol in. Denk bijvoorbeeld eens aan warme kleuren, houten vloeren, warme verlichting en het gebruik van houten meubels.

Tip 6: Een open sfeer

Vroeger werden werknemers in individuele hokjes geplaatst. Iedereen had een eigen kantoor en kon daardoor ook doen en laten wat ze wilden. De kans op afleiding was veel groter dan in een grote open ruimte zoals men tegenwoordig veel vaker toepast. Een open sfeer stimuleert overleg en interactie tussen collega’s, er kunnen veel meer werkplekken gecreëerd worden op hetzelfde oppervlakte en er zijn meer mogelijkheden voor teamwerk.

Efficient-kantoor-inrichten

Bron: hetkantoorvanmorgen

Tip 7: Aparte ruimtes

Toch wordt er ook vaak gekozen voor een aantal aparte ruimtes in een open sfeer kantoor. Bijvoorbeeld een kleine keuken voor koffie en thee, een lunch ruimte en eventueel een afgesloten ruimte voor de opperste concentratie.

Tip 8: Opruimen

Het is misschien iets wat niet zo heel leuk is, maar opruimen is noodzakelijk in een efficiënt kantoor. Werknemers kunnen zich niet goed concentreren in een ruimte vol met rommel. Ruim papier op, orden brochures, plaats klappers in kasten en schaf postbakjes aan voor alle ongeopende post.

Efficient-kantoor-inrichten-open

Bron: buroproject

Tip 9: De grootte

Ben je heel erg gehecht aan het pand maar is de groep collega’s eigenlijk te klein voor de ruimte? Besef je dan dat werken in een te grote ruimte ook niet efficiënt is. Het is misschien wel fijn om veel ruimte te hebben, maar te veel is niet goed. Werknemers moeten te ver lopen, de sfeer is onprettig en kil.

[convertcalculator id=”gSevaDE2hS3chpNvD”]

Tip 10: Accessoires

Om de werknemers zo optimaal en efficiënt mogelijk te laten werken is het een goed idee om elke werknemer iets persoonlijks te laten meenemen voor op zijn of haar bureau. Iets persoonlijks zal ervoor zorgen dat ze zich op hun gemak voelen en dus liever op het werk zijn.

Efficient-kantoor-inrichten-vergaderen

Bron: sprank

De laatste interieur inspiraties

Wat vind je van dit artikel?

Bekijk meer